Mustafa
es-Sibâ’î’nin es-Sünnetü ve mekânetühâ fi’t-teşrîi’l-İslâmî[1] kitabında Ebu Hanife
etrafında koparılan olumsuz propagandalara dair bir başlık altında derli toplu
bilgi var (s. 402 vd.) . Bunlar içinde Garibce’lik örnekler de var. Biz okurken
sizlerle de paylaşmayı uygun bulduk.
Ebu
Hanife’yi anlayamayan kafalardan ilginç örnekler:
Bunları
tek bir tiplemede toplamak mümkün değildir. Ama içlerinden bir zümre vardır ki
bunlar sözde hadisle iştigal edip de yazdıklarının ya da rivayet ettiklerinin
ne anlama geldiğini bilmeyen türden kimseler olmuştur. Bunlar içinde gerçekten gülünç
duruma düşenler vardır (s. 406).
Bunlardan
biri hacetini giderip taş ile taharetlendikten sonra abdest almadan bir rekat
(vitir) namazı kılarmış. Niye dedikleri zaman da çünkü dermiş. Hz. Peygamber şöyle buyurdu:
«مَنْ اسْتَجْمَرَ فَلْيُوتِرْ»
Kıt
anlayışı ile bunu “taharetlenen
vitirlesin yani tek bir rekat namaz kılsın” şeklinde anlarmış. Oysa hadis, taş
ile taharetlenen kişinin bu işi tek sayıda taşlarla (bir, üç, beş gibi) yapmasını
amirdi.
Bir
tanesi tam kırk yıl Cuma namazından önce
tıraş olmamıştı. Çünkü diyordu hadis var:
Hadis
de şu:
نهي رسول الله - صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - عن الحِلَقِ قبل
الصلاة يوم الجمعة
“Halik”
kelimesini “halk” diye okurmuş ve kendince gereği ile amel edermiş. Oysa hadis,
Cuma günü namazdan önce mescidde izdiham olmaması için halka oluşturulmamasını
amir olmaktadır.
Bir
diğeri başkasından gebe kalmış bir kadınla cinsel ilişki ile ilgili olan
«نَهَى أَنْ يَسْقِيَ الرَّجُلُ مَاءَهُ زَرْعَ غَيْرِهِ»
“Kişi, kendi suyu ile başkasının ekinini sulamasın!” hadisindeki kinayeyi anlayamamış ve kendi suyu
ile komşularının bostanlarını sulamanın caiz olmayacağı hükmünü çıkarırmış.
Bir
diğerine “Kuyuya bir tavuk düştüğü zaman ne lazım gelir?” diye sorulduğunda “Ağzını
iyice kapasaydın da içine bir şey düşmeseydi ya!” demiş.
Bir
başkasına miras meselesi sorulmuş.
Verdiği fetvada cevap olarak “Allah’ın belirlemiş olduğu paylar doğrultusunda taksim
olunur” diye yazmış.
Bu
kafa şimdi gel de doğru anlayışın, rey ve dirayetin zirve ismi olan Ebu Hanife’yi anlasın.
Ebu
Hanife rahmetullahi aleyh’in etrafında kopartılan bunca gürültünün sebeplerinden
biri işte bu anlayış imiş.
Aynı
kafa, bugün de benzer şekilde çalışmaya devam ediyor.
Bu
vesile ile merhumu bir kez daha rahmetle anıyoruz.
Dua
ile!
22.10.2014
GARİBCE
[1] الكتاب: السنة ومكانتها في التشريع الإسلامي
المؤلف: مصطفى بن حسني السباعي (المتوفى: 1384هـ)
الناشر: المكتب الإسلامي: دمشق - سوريا، بيروت - لبنان
الطبعة: الثالثة، 1402 هـ - 1982 م (بيروت)
المؤلف: مصطفى بن حسني السباعي (المتوفى: 1384هـ)
الناشر: المكتب الإسلامي: دمشق - سوريا، بيروت - لبنان
الطبعة: الثالثة، 1402 هـ - 1982 م (بيروت)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder