Bugünlerde üst üste
birkaç öğrencim telfiki sordu.
Onlara cevabım
şöyle oldu:
Hasta oldunuz,
doktora gittiniz, o da sizi muayene etti ve teşhisten sonra bir reçete yazdı. Çıktınız
ama kalbiniz yatmadı, yapacağınız iş ikinci bir doktora gitmektir. Diyelim ki
gittiniz ve ikinci doktor da sizi muayene etti ve size farklı bir reçete yazdı.
Siz onun yanından
da çıktınız ve kendi kendinize bir şey yaptınız: Gittiniz eczaneye ve dediniz
ki hele şu ilaçların fiyatlarını karşısına bir yazın. Eczacı da her iki
reçetedeki ilaçların fiyatlarını karşısına yazdı. Siz bizzat kendiniz bu
ilaçlardan kesenize göre bir seçim yaptınız ve o ilaçları alarak uygulamaya
kalktınız. İşte telfik böyle bir şeydir. Nasıl ki tıpta bu caiz değil ise dini
konularda da caiz değildir.
Ama bunun yerine
şöyle yapmış olsaydınız: İkinci doktordan da çıktıktan sonra üçüncü bir doktora
gitseydiniz ve ona reçeteleri göstererek daha önceki doktorların tanısından ve
yazdıkları ilaçlardan bahsetseydiniz, üçüncü doktor da sizin durumunuza bakıp
ilaçlara göz attıktan sonra iki ayrı reçeteden bir seçim yaparak size şu
reçeteden şu ilacı, bundan da bu ilacı almalısın deseydi, bu teflik olmaz
üçüncü bir reçete olurdu.
Tababet ve diyanet
birbirine benzer. Birinde yarım olan dinden, öbüründe yarım olan candan eder.
İmdi hasta olanın yapacağı şey doktora gitmek ve onun verdiği reçeteyi
uygulamaktır. Bunu yapmayıp internetten kendi kendini tedaviye kalkışmak yanlış
ve hatta cinayettir. Doktorun alternatifi ikinci bir doktordur. İkincinin
alternatifi de üfürükçü tükürükçü değil gene üçüncü bir doktordur. Üçüncü
doktorun birinci ya da ikinci reçeteyi tercih etme imkanı olduğu gibi
kendisinin ilk ikiden tamamen farklı bir üçüncü reçete yazması da mümkündür.
Aynı şekilde onun ilk iki reçeteden bir terkip yapması da mümkündür. Bu onun yetkisi
dahilinde yapabileceği bir şeydir.
İmdi diyanette de
durum aynıdır. Kişinin dinî bir sorunu var ise yapacağı iş, fetvaya ehil bir
ilim adamına (fakih, müftî) durumu iletmek ve onun vereceği fetva ile amel
etmektir.
Fakih, içitihadı
ile amel eder. İçtihad da bir hükmü yeni
belirlemek şeklinde olabileceği gibi eski içtihadlardan deliline bakarak tercih
şeklinde de olabilir.
“Âmmînin yani fakih olmayan kimselerin ise belli bir
aidiyetleri (mezheb gibi) yoktur, onların mezhebi müftînin vereceği fetvadır”
denilir. Müftînin vereceği fetva özü itibariyle iltizama dayalıdır ve kadının
verdiği yargı kararları gibi bağlayıcı değildir. O yüzden bir kimse, aldığı fetvanın
kalbine yatmaması halinde başka bir müftîye durumunu sorabilir. O müftînin
vereceği fetva ile amel etmesi halinde dini sorumluluğu sona erer. Üçüncü bir
müftîye bile götürebilir. Üçüncü müftî öncekileri teyit edebileceği gibi, tamamen
farklı bir cevap da verebilir ya da önceki iki fetvayı birleştirip onlardan
yeni bir cevap da çıkarabilir ve bu
yasak olan telfik olmaz, yeni bir fetva olur. Burada önemli olan kişinin dinî
sorununu kendi başına çözmeye kalkışmaması ve liyakatli olan bir müftîye
götürmesi, müftînin alternatifinin de kendi okumuş olduğu kitaplar, takvim
yaprağı, internet vb. olmayıp gene başka bir müftî olmasıdır.
Hal böyle iken bir
kimse aldığı fetvanın kendisinin içinde bulunduğu durum ile ilgili “Allah’ın
hükmü” olduğuna inanması halinde onu bir daha başka birine götürmesi uygun
olmaz. Bu durumda tam da “kesesine göre reçete” gibi heva ve hevesine göre
fetva arayışı içine girmiş olur ki, bu caiz olmaz.
Diyanet, bir inanç
işidir. Hukukta hile (kurtuluş çaresi) olabilir, ama diyanette böyle bir çaba
hoş görülemez.
Dua ile!
15.03.2014
GARİBCE
Diyanet te "usul" olan konularda ittifak vardır. Ancak "füru" olan yani üzerinde ittifak olmayan konularda 'niyet'in yeri bağlamında;
YanıtlaSilÜçüncü Müftünün verdiği fetvaya da gönlü ikna olmayan bir kişi ne yapmalı?
Dört mezhebin KOLAYLIKLARINI araştırıp, bunları bir araya toplayarak, yeni bir mezhep uydurmaya telfîk denir.
YanıtlaSilTelfîk ittifakla bâtıldır. Dört hak mezhep birleştirilip bir mezhep hâline getirilemez.
Dört mezhebin sadece kolaylıklarını değil -içinde bulunduğu duruma en uygun olanı- araştırıp, bunları bir araya toplayarak, bir tercih yapmak telfik olur mu?
YanıtlaSil