Bir sempozyumda Mahmut Kaya hoca diyor ki: Son otuz sene içinde
İslamî ilimler alanında üretilen bilimsel çalışmalar koskoca Osmanlı döneminde üretilenlerden
daha fazladır. Bu tespit Garibce tarafından da paylaşılan bir durumdur.
1974-1979 yılları benim İslamî İlimler’de öğrenci olduğum
yıllardır. O sıralarda ilim taliplerinin
hemen hepsinde olduğu gibi kitap alma merakı bizde de uyanmıştı. Harçlığımızın
çoğunu kitap alımına ayırırdık. İşte o zamanlarda kendi alanımızda çıkan her
kitabı takip etme hatta alma imkanımız vardı. Aradan üç dört on yıl geçti geçmedi
şimdi maşallah artık çıkan kitapları isim olarak bile takip etmede
zorlanmaktayız.
Bu büyük bir başarıdır. Bu başarıda bizim hocalarımızın katkısı
olduğu gibi artık bizim neslin katkısı da gözükür olmaya başlamıştır.
Dün iki kitap aldım. Biri kargo ile geldi. Eski bir öğrencimiz
göndermiş. Birini de diğer bir öğrencimiz odama gelerek takdim etti. Üstelik de
hoş bir ithaf yazısıyla.
Bu ikincisi Batı Gözüyle Tecdid İslam Dünyasında
Tecdid Hareketleri 1700-1850 adını taşıyor. Editörü sevgili öğrencimiz ama
şimdiden kendisini büyük hoca olarak gördüğüm ve hatta gıpta ettiğim taze
doktorumuz Nail Okuyucu. Allah bu gibi öğrencilerimizin/hocalarımızın emsalini
çok eylesin.
Bu çalışma Eyyüp Said Kaya rehberliğindeki Modernleşme Öncesi Tecdid Atölyesi adlı uzun
soluklu bir çalıştayın semeresinin kisveyi tab’a bürünüp kitap halinde görünür
hale gelmesidir. Emeği geçen tüm hoca ve talebelerimizi kutluyorum ve daha nice
tercüme ve telif eserler vermelerini diliyorum.
Bu kitap “modernleşme sürecinden nispeten kısa bir süre önce İslam dünyasının
muhtelif bölgelerinde ortaya çıkan ve burada “tecdid hareketleri” olarak
adlandırılan oluşumlar hakkındaki Batılı tasavvuru ortaya koymayı ve
değerlendirmeyi hedefleyen derleme bir çalışmadır. Hind Alt-kıtasında Şah
Veliyyullah ed-Dihlevî (ö. 1762), Arap Yarımadasında Muhammed b. Abdulvahhab (ö. 1787), Batı
Afrika’da Osman b. Fûdî (ö. 1817) Yemen’de
Muhammed b. Ali eş-Şevkânî (ö. 1834) Kuzey Afrika’da Muhammed b. Ali es-Senûsî (ö. 1859) gibi âlim
şahsiyetlerin önderliğinde ortaya
çıkan tecdid hareketleri çalışmanın
istihdaf ettiği hareketler olmaktadır.
Çalışma Eyyüp Said Kaya’nın “Batılı
Gözüyle Modernleşme Arifesinde Tecdîd” başlığını taşıyan ve söz konusu hareketlere yönelik Batılı
tasavvurları tarihi seyri içinde ele alan bir girişle başlamaktadır ve şu
bölümlerden oluşmaktadır:
Birinci Bölüm: Tecdid Hareketlerinin Bir Panoraması
İkinci Bölüm: Network Tartışmaları
Üçüncü Bölüm: Networkun Bölgesel Boyutları: Fas ve Endonezya
Örnekleri
Dördünce Bölüm: Fundamentalizm, Kapitalizm ve Aydınlanma Tartışmaları
Beşinci Bölüm: Tecdidin Yansıdığı bir Alan Olarak Hadis İlmi.
Allah emeğinizi zayi etmesin sevgili Nail.
Elbette ki Gayret sizden/bizden, Tevfik Allah’tandır.
Diğer kitabımız ise Sevgili
Necmettin Kızılkaya’nın çevirdiği Wael b. Hallaq’a aid İslam Hukukuna
Giriş (Ufuk Yayınları, 2014.) adlı eserdir. Bu çalışmayı diğerlerinden
ayrıcalıklı kılan fıkhı İslam toplumunun içinden çıkan ve önemli bir fonksiyon
icra eden bir olgu olarak incelemesi, özellikle fıkhı ortaya çıkaran ve ona
tarihte dinamizm kazandıran kurumlar ve kavramlar üzerinden bir tarihsel
incelemeye tabi tutmasıdır. Bir diğer özelliği de modernleşme sonrası fıkıh tarihine geniş bir yer ayırmasıdır.
Sevgili Necmettin’i de kutluyor ve daha nice eserler vermelerini
diliyorum.
Eh artık bize de okumak düşüyor.
Zaten hep zor olanı bize bırakıyorlar.
Himmetimizin âli olduğunu var sayıyorlar.
Ne diyelim. Öyle olsun!
Dua ile!
17.12.2014
GARİBCE
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder