Bilindiği
gibi Kur’an, miras hükümlerini en ayrıntılı biçimde düzenler.
Evvel
emirde ölünün arkasında bıraktığı mal varlığına (terike) taalluk eden haklar
şöyle sıralanır:
1.
Ortalama bir harcama ile tekfin ve techiz (cenaze) masrafları.
2.
Tüm borçların ödenmesi.
3.
Arta kalan malın üçte birinden fazla olmamak kaydı ile vasiyetin yerine
getirilmesi.
4.Kalan
malın mirasçılar arasında paylaştırılması.
Mirasın
paylaştırılmasına da önce ashabu’l-ferrâiz denilen ve bizzat Kur’an’da payları
Allah tarafından belirlenmiş olan kimselerden başlanır. Bunlardan arta kalanı Asabe
denilen kimseler alır. Bunlar ölünün araya kadın girmeksizin olan erkek yakınlarıdır
ve sırasıyla ölünün oğulları (yoksa oğlunun
oğulları), Babası (yoksa babasının babası), erkek kardeşleri ve amcaları
şeklindedir (Bünüvvet, Übüvvet, Uhuvvet ve Umûmet).
Bazı
istisnai durumlarda ashab-ı ferâiz dediğimiz kimselerin payları Kur’an’da
belirlendiği şekliyle verilmesi halinde bunlardan bir kısmına hiç pay kalmadığı
ya da payının oldukça azaldığı örneklerine rastlanılabilmektedir. Bu kabilden örnekler
Hz. Peygamber zamanında görülmemiş, ilk kez Hz. Ömer’in hilafeti zamanında böylesi
durumlarla karşılaşılmıştır.
Bu
ilk yüzleşmede genelde kabul edilen tavrın adalet ilkesiyle yakın bir ilişkisi
olduğu görülmektedir. Şöyle ki:
Mesela
ölen bir adamın anası ile babası, karısı ve iki veya daha fazla kız çocuğu
varsa, kızlar 2/3 (16/24), baba 1/6 (4/24), ana 1/6 (4/24), zevce 1/8 (3/24)
hisseye hak kazanmış olurlar. Bunların toplamı da 27/24 eder.
Oysa
ortak payda görüldüğü gibi yirmi dörttür. Pay ederken mesela kızlardan başlasak
ve paylarını tam olarak versek, sonra aynı şekilde baba ve annenin paylarını
versek en sona kalan zevceye hiçbir şey kalmayacaktır. Oysa Allah bizzat onun
için de sekizde birin verilmesini emretmektedir. Bu durum yani herkese hakkını
tam verirken aynı konumda olan içlerinden birinin mahrum bırakılması ya da
payının eksik verilmesi bir haksızlık olmaktadır.
Bu
haksızlığı gidermenin en âdilane yolu da avl’i bir esas olarak kabul etmek ve miras
paylarını herkesin alacağı oranda azaltmış olmaktır. Bunun da pratik yolu
payların toplamını ortak payda kılmaktır. Toplam 27 pay vardı, paydayı da 24
yerine 27 yapmak (27/27). Böylece zevce de dahil olmak üzere herkes
mirastan pay almış olacak ancak payları
oransal olarak eşit biçimde bir miktar azalmış olacaktır.
Bu
da adaletin ta kendisidir.
Dua
ile!
26.01.2014
GARİBCE
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder