Yediğinize siz kendiniz bakın! Hakkınız mı ateşten
bir parça mı?
Ümmü Seleme annemiz anlatır: Hz. Peygamber kapının
önünde bir davalaşma sesi (cangama) duydu ve yanlarına çıktı. Onlara şöyle dedi:
“Bakın ben de nihayet bir insanım. Bana
davalarınızı getiriyorsunuz. Olabilir ki taraflardan biri diğerinden daha dilbaz olur, iddiasını daha açık bir şekilde ortaya koyar. Ben de
onun doğru söylediğini sanabilir ve dava
konusu şeyi onun lehine hükmedebilirim.
Bu şekilde her kime, aslında
başka birine ait olan bir hakkı hükmetmişsem, sakın ola ki onu almasın. Zira
aslında ben ona ateşten bir parça hükmetmişimdir. Bu durumda ister alsın,
isterse hakkı sahibine terk etsin!”[1] (Buhârî, Mezâlim, 16)
Birçokları, müridan tarafından uçurulan şeyhlerinin
gaybı bildiğini sanırlar. Çoğu müteşeyyih de onların içinde olduğu bu inancı
düzeltmez çünkü işine gelmez ve bu durumu istismar eder. Hatta öyle olduğu
imalarında bulunur.
Yeryüzünde gaybı bilecek tek bir kişi olsaydı
herhalde o Hz. Peygamber olurdu. Buna rağmen o ısrarla (kasr sîgasıyla “İnnemâ
ene beşer” diyerek) kendisinin de nihayet bir insan olduğunu ve gaybı
bilemeyeceğini ifade ediyor.
İnsanlar haklarını aramak üzere mahkemeye
başvuruyorlar. İnsanların ahlakî kaygıları yeterli olsaydı, iman tek başına
saik olarak kifayet etseydi haksız olduğunu bilen çoğu insan mahkemeye zaten
düşmezdi. Ama maalesef insan bencil ve menfaatine düşkün. O yüzden de kendi
haksızlığını bile bile niceleri mahkemede kendisini temize çıkarmaya çalışır.
Avukatlar tutar. Bunun için büyük paralar harcar. Ne var ki bunlar, aslında hak
etmediği şeylerin yanında devede kulak bile değildir. Sonra mahkeme safahatı
başlar, uzar da uzar. Hak sahibi canından bıkar. Sonunda hâkim o delilleri
değerlendirir ve delillerin sonucuna göre karar verir. İçinden bir ses dese ki
öteki haklı, yine de delillere göre hükmetmek durumundadır.
İşte Hz. Peygamber yukarıdaki hadisinde kendisinin de bir insan
olarak delillere bakarak karar vermek durumunda olduğunu ifade ediyor ve hilaf-ı
hakikat karar verme ihtimalinin bulunduğuna dikkat çekiyor. Sonunda mahkeme
karar vermiş olsa bile bu kararın gerçekte hakkı değiştirmeyeceğini, hakkın
ilelebet baki olacağını, mahkeme kararı ile elde edilen ama aslında karşı
tarafa ait olan şeyin kişiye asla helal olmayacağını, onu alması halinde
ateşten bir parça almış olacağını dikkat nazarlarımıza veriyor.
Fıkhımızı, pozitif hukuk sistemlerinden ayıran en
önemli özelliklerden biri hükümlerinin hem diyanî hem de kazaî boyutunun
olmasıdır.
Helal haram gibi hükümler diyanî boyutu ifade eder
ve ahrete bakar. Sahih, fasit, batıl, nafiz, mevkuf gibi hükümler ise kazaî
boyutu ifade eder ve dünyaya bakar.
Dünyevî açıdan kazaî yönden bir hakkın size ait
olduğuna hükmedilse bile, bu uhrevî yönden o hakkın size helal olmasını
gerektirmez.
Hak ilelebet bakidir ve asla hak zayi olmaz.
Mahkeme-i dünyâ hakkınızı size veremediyse
mahkeme-i kübrâ elbet onu size ulaştıracaktır.
Yediğinizi bir daha düşünün.
Gerçekten hakkınız mı? Yoksa avurtlarınızda
gevişleyerek tadını çıkardığını sandığınız şey cehennem ateşinden bir parça mı?
Dua ile!
03.11.2013
GARİBCE
[1] صحيح البخاري ـ حسب ترقيم فتح الباري -
(9 / 89) أَنَّ أُمَّ سَلَمَةَ زَوْجَ النَّبِيِّ
صلى الله عليه وسلم أَخْبَرَتْهَا عَنْ رَسُولِ اللهِ صلى الله عليه وسلم أَنَّهُ سَمِعَ
خُصُومَةً بِبَابِ حُجْرَتِهِ فَخَرَجَ إِلَيْهِمْ فَقَالَ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ وَإِنَّهُ
يَأْتِينِي الْخَصْمُ فَلَعَلَّ بَعْضَكُمْ أَنْ يَكُونَ أَبْلَغَ مِنْ بَعْضٍ فَأَحْسِبُ
أَنَّهُ صَادِقٌ فَأَقْضِي لَهُ بِذَلِكَ فَمَنْ قَضَيْتُ لَهُ بِحَقِّ مُسْلِمٍ فَإِنَّمَا
هِيَ قِطْعَةٌ مِنَ النَّارِ فَلْيَأْخُذْهَا ، أَوْ لِيَتْرُكْهَا.
Glbeyaz yazmış: Selamün aleyküm hocam
YanıtlaSil“Ben de Bir İnsanım” başlıklı yazınızı okudum. Bir kadı olarak Peygamberimiz, kendisinin gaybı bilemediğini, hükmü ancak tarafların argümanlarını göz önüne alarak verebileceğini ifade ettiği halde bir takım müteşeyyihin gaybı bildiğini iddia ettiğini söylemişsiniz. Hocam, aslında bu durum bizim gibi mütedeyyin ailelerden gelmiş birçok ilahiyatçının karşılaştığı bir durum. Daha bu yaz, böyle bir olaya yakından şahit oldum. Bir ailenin evinde hırsızlık vakıası meydana gelmiş, bu aile polise başvurmadan meseleyi mürşidlerinin çözüme kavuşturmasını istiyor. Mürşid de istihareye yatarak ya da bilemiyorum hangi yollarla kimin suçlu olduğunu tespit edecekmiş. Yani müdahale etmek istiyorum, eğer böyle bi’ şey mümkün olsaydı hukuk denen şey ne diye var, diye; ama öyle inanıyorlar ki ve bu hep böyle süregelmiş, hiçbir şey diyemiyorum. Doğrusu ben dahi acaba bilebiliyor mu diye düşünmeye başlamadım değil. Gerçekten böyle bişey mümkün mü, mümkün olsa dahi mürşidlerin buna müsaade etmeleri, böyle bir vazife(!)yi icra etmeleri doğru mu? Yazınızdan bunun mümkün olmadığını belirtmişsiniz; ama rica edersek biraz daha açabilir, bizi aydınlatabilir misiniz, hocam?
Yazılarınızdan epey istifade etmekteyiz, teşekkür ederiz. Allah kolaylık versin.
herdogan38@.
YanıtlaSil'Nerde bizde müslümanlık, geçmiş insanlık bile;
Adem aldatmaksa maksat, aldanan yok, nafile!
Kaç hakiki müslüman gördümse, makberdedir,
Müslümanlık, bilmem ama, galiba göklerdedir..!'
Selam ve rahmet Koca Akif Dede'ye...
Ve selam hayatın içinde yürüyen akademisyenlere..!
Şahin Ozyurek: Ömrünüze bereket hocam, müsadenizle paylaşalım da belki okuduğunu bizden daha da anlayan birileri okur. Kimbilir?
YanıtlaSilHüseyin Erdoğan Kütüphane dolusu bir bilgi..Müslümanların müslümanlaşması açısından..