7 Kasım 2013 Perşembe

Bugün oklava namazı kıldım!


Bugün öğle namazına mescide indiğimde geç kaldığımı anladım. Namazı emekli hocalarımızdan Nuri Baba kıldırıyordu. Belli ki iş başa düştü diye hoca öne geçmişti.
Ben de katıldım ve bir rekât kılmamıza rağmen hoca oturdu ve selam da verince benim kıldığım rekâtın son rekât olduğu anlaşıldı. Ben de kalktım ve eksik rekâtlarımı tamamladım. Kıldığım namaz halk arasında oklava namazı diye maruftu.
Sonra odama çıktım ve birkaç talebe içeri girdi ve öbür hoca arkadaşa, son bir rekâta yetiştiklerini ve namazı nasıl tamamlayacaklarını bilmediklerini sordular.
Ben de içimden demek ki bunu bilmeyenler de varmış, bari yazayım dedim.
Son rekât olduğu için imam oturmuştu ya haliyle ben de ona uyduğum için mecburen  oturuyorum. Son oturuş olduğu için hoca selam veriyor ve namaza başından itibaren yetişmiş olan cemaatle birlikte namazdan çıkıyor. Bu arada şunu da belirtelim: Böylesine baştan sona imamla birlikte tam kılanlara  müdrik, benim gibi geç kalanlara mesbuk deniyor, namazın ortasında uyuyup kalma yahut abdest bozulma gibi bir sebeple imamla birlikte başladığı halde eksik kılanlara da lâhik adı veriliyor.) Ama benim namazımın daha üç rekâtı eksik. Ben kalkıyorum, kılmadığım ilk rekâta başlıyorum. O yüzden de ilk rekâta başlar  gibi  Sübhâneke, Eûzü-Besmele, Fatiha ve zamm-ı sure ilavesiyle birinci rekâtımı kılıyorum. Secdelerden sonra, her iki rekâtın sonunda oturmak gerektiği için ben de oturuyorum, imam ile birlikte oturduğum mecburiyetten olduğu için ona itibar edilmiyor ve ikinci rekâtın sonunda oturuyorum, tahiyyatı okuyorum ve kalkıyorum yetişemediğim ikinci rekâti kılıyorum. Haliyle  Besmele, Fatiha ve zamm-ı sure okuyorum, rüku ve secdeden sonra kalkıp yetişemediğim üçüncü rekâtı kılıyorum. Ama bu kez Besmele’den sonra sadece  Fatiha okuyorum, zammı sure okumuyorum. Rüku ve secdeden sonra artık namazın sonuna geldiğim için oturuyor ve Tahiyyat, Salli Bârik ve dualardan sonra selam verip namazımı bitiriyorum.
İmamla kıldığım ilk rekâtta sadece Fatiha okunmuştu, kıldığım son rekâtta da ben sadece Fatiha’yı okudum. İmamdan sonra kalktığımda kılmış olduğum birinci rekâtta ve arkasından oturduktan sonra kıldığım ikinci rekâtta Fatiha’nın ardından zammı sure de okuduğum için kıldığım namaz şekil olarak oklavaya benzemiş oldu, yani iki ucu basık ortası ise şişkin. Aslında merdaneye daha çok benzer, ama halk arasında oklava diye meşhur olmuştur.
Bu isimlendirmenin kitapta yeri var mı derseniz, bundan böyle Garibce’de gördüm diyebilirsiniz. Ama Garibce’nin kendisi şimdiye dek böyle bir isimlendirmeyi kitaplarda görmüş değildir.
Haydi, Allah kabul eylesin!
Oklava hep hamur açmaya yaramaz ya, bakarsın namazımızın izahında da işe yaradığı olur. Kim bilir daha ne işlere yarar. Onu da ehline sormak lazım.
Bitirirken şunu da ilave edelim: Hz. Peygamber, namaza yetişmek için koşarak patırtı yapmayı uygun görmüyor. Yetiştiğinizi kılın, yetişemediğinizi de sonunda tamamlayın!” buyuruyor[1].
Dua ile!
07.11.2013
GARİBCE





[1] صحيح البخاري ـ حسب ترقيم فتح الباري - (1 / 164) 21-  باب لاَ يَسْعَى إِلَى الصَّلاَةِ وَلْيَأْتِ بِالسَّكِينَةِ وَالْوَقَارِ. 636-  عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ، عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ : إِذَا سَمِعْتُمُ الإِقَامَةَ فَامْشُوا إِلَى الصَّلاَةِ وَعَلَيْكُمْ بِالسَّكِينَةِ وَالْوَقَارِ ، وَلاَ تُسْرِعُوا فَمَا أَدْرَكْتُمْ فَصَلُّوا وَمَا فَاتَكُمْ فَأَتِمُّوا.

1 yorum:

  1. Allah razı olsun hocam bende ilahiyat mezunuyum ama bunu teorik olarak sadece yetişemediğini kalkıp kılar diye biliyordum. böyle bir açıklama ile şimdi gerçekten anlamış oldum.

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...