Norveç’ten E. A. soruyor:
Selamün aleyküm hocam, inşallah iyisinizdir.
Burada bana çok sorulan bir konuda fikrinize ihtiyacım
var. Burası soğuk ve güneşi az bir memleket olduğu için doktorlar bilhassa
Norveç asıllı olmayanlara D vitamini ve balık yağı tavsiye ediyorlar. Balık
yağı şurup şeklinde olduğu gibi kapsül şeklinde de yapılıyor. bu kapsüllerde
genellikle jelatin kullanılıyor.
Jelatin tek başına yazılıp neyden elde edildiği
yazılmadığında zaten müslümanlar almamaya dikkat ediyorlar. Ancak sığır
jelatini yazdığında da bu sefer kesilen sığır dinimize uygun bir şekilde mi
kesildi sorusu gündeme geliyor, zira buradaki insanların kahir ekseriyeti
herhangi bir dine inanmıyor. Bu sebeple ehl-i kitaba uygun kesilmiştir de
denilemiyor.
Alternatifi var mı derseniz üzerinde helal yazan markalar
da var, ama her zaman bulmak mümkün olmuyor ve de burası Türkiye'ye göre en az
üç katı pahalı bir ülke olduğundan indirim ürünleri takip ediliyor ve eğer bir
mahsuru yoksa sığır jelatini yazanlar indirime girdiğinde onu da kaçırmak
istemiyorlar. Ama olmaz dersek de niye olmaz diye de tepki vermezler açıkçası.
Ben kendi başıma işin içinden çıkamadım hocam,
başkalarına kolaylık sağlayayım derken zarara girmek istemem (: Saygılarımla.
Ben fetva mercii değilim. Ama fetva verenlerin mesela
jelatinin haram olduğunu söylemelerini de kabul edemiyorum. Yemesi haram olan
şey Kur’an’da dört defa tekrarlanan domuzun etidir. Domuz etinden yapılan
ürünler de buna dahildir. Ama gerisi kraldan çok kralcıların işidir.
Bir şeyin aslı (eski hali) ya da meali (sonraki hali) değil,
bize lazım olan şimdiki halidir.
İnsanın aslı menidir diye insan pis midir? Sirkenin
şaraptan dönüşmesi halinde, şarabın içimi haramdır diye ondan dönüşüm yoluyla
elde edilen sirke neden haram olsun.
Meâle örnek: Üzüm suyunun mayalanınca şarap olması,
şarabın içiminin de haram olması, üzüm suyunun içimini haram kılmayı mı
gerektirir?
Elan mevcut olan bir nesne her ne ise hüküm ona göre
olmalıdır.
Jelatin’in haram olduğunu beyan eden herhangi bir nas
yoktur.
Etil alkolün necis olduğunu belirten bir nas da yoktur.
“Şeytan üzüm çubuğunu kaçırmış ve onu kestiği domuzun
kanı ile sulamış, o yüzden şarap necis olmuş” şeklindeki izahlar, bizim muteber
fıkıh kitaplarımızda yer bulsa da ancak espri olsun diye söylenir. (bk.
Garibce’nin “İçki ile uyuşturucu arasındaki
mahiyet farkı!”
başlıklı yazısı)
Alkolün içme ve içki imali dışında bir başka amaçla
kullanımının mümkün olması halinde bunu haram kılıcı hiçbir delil yoktur. Dinî
hükümler ancak şerî delil ile sabit olur.
Domuz etinin ve türevlerinin de sadece yenmesi haramdır.
Haramları, kendi alanlarına özgülemek ve başka alanlara sirayet ettirmemek
esastır. Çünkü eşyada asıl olan mubahlıktır. Helalliğin delili aranmaz, haramın
delili aranır.
Mecusilerin kestikleri buzağıların şirdeninden yapılmış
peynir mayasıyla üretilen peynirleri müslümanlar Hz. Ömer'e sordular: “Besmele
çekin yiyin!” dedi. O kadar.
İslam”ı yokuşa sürmenin ve müslümanları sıkboğaz etmenin
bir anlamı yok.
Dindarlık boğazımızdan içeri girenlerden çok, ağzımızdan
çıkanlarla, ellerimizle yaptıklarımızla anlam kazanmalı.
Dua ile!
01.02.2013
GARİBCE
YanıtlaSilSaffet Uçar Lafı baya bi dolandırmış. Yanlış manalar çıkartılabilir..
Tugrul Ismail Kurt وَلاَ تَقُولُواْ لِمَا تَصِفُ أَلْسِنَتُكُمُ الْكَذِبَ هَذَا حَلاَلٌ وَهَذَا حَرَامٌ لِّتَفْتَرُواْ عَلَى اللّهِ الْكَذِبَ إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللّهِ الْكَذِبَ لاَ يُفْلِحُونَ
Allah'a yalanla iftira etmek için dillerinizin vasıflandırması ile “bu helâldir, bu haramdır” diye yalan söylemeyin. Muhakkak ki Allah'a yalanla iftira edenler, felâha (kurtuluşa) eremezler. Nahl 116
قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللّهِ الَّتِيَ أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالْطَّيِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِي لِلَّذِينَ آمَنُواْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا خَالِصَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ كَذَلِكَ نُفَصِّلُ الآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ
De ki Allahın kulları için çıkardığı ziyneti ve temiz hoş rızıkları kim haram etmiş? De ki: Onlar Dünya hayatta iyman edenler için kıyamet günü halıs olacaktır, bu suretle ılm ehli olanlar için âyetleri tafsıl ediyoruz
Araf 33
Tugrul Ismail Kurt Hukuka uygun bir bakış. Hüküm çıkarma okadar kolay degil. Belki o yüzden geniş ele almıştır
Tugrul Ismail Kurt Özellikle bu aralar jelatinle ilgili tartışmalar için ufku açan ve olaylara daha geniş ve islam hukukuna uygun şekilde değerlendirme imkani veren bir paylaşım.
YanıtlaSil