6 Eylül 2012 Perşembe

El yumruğu yemeyen kendi yumruğunu batman sanırmış!

 
 
El yumruğunu yemeyen kendi yumruğunu balyoz sanar arlanmaz.
Galiba yaygın olan şekliyle bu söz böyle. Üstelik çağa da uyarlanmışa benziyor. Balyoz herkesçe bilinebilen bir şey. Bu tabirin benim duyduğum hali “El yumruğu yemeyen kendi yumruğunu batman sanırmış” şeklindedir.
Batman eski bir ağırlık ölçüsüdür. Altı okka çeker ve yaklaşık 7.69 kg’dır. Bizim Develi ve çevresinde 8 kilo karşılığında kullanılır ve hâlâ kavun karpuz gibi şeyler batman hesabıyla satılır. Bu yaz kavun ve karpuzun batmanı beş liraydı ve yerli karpuzlar çok da güzeldi.
Bir tefsirci Hocamız anlatıyor:
İlkokulda bir çocuk vardı, küçük, zayıf, sıska biri. Bir defasında kızlar bunu dövmüşler çamurun içine atmışlar. Ben çocuğun yardımına koştum ve onu çamurdan çıkarmaya çalıştım. O sırada da “Ah benim karşıma çıksalardı ki!” diye efelendim.
Kızlardan biri tam benim arkamdaymış ve “İşte karşındayım, ne yapacaksın, haydi  görelim bakalım!” demiş. Bizim efe ne yapacağını bilememiş. Şaşkınlığını üzerinden atmaya çalışıyormuş, o sırada kız var gücüyle gözünün üzerine öyle bir yumruk indirmiş ki gözlerinden şimşekler çakmış ve kız kaçmış.
Akşam eve dönünceye kadar gözü mosmor olmuş. Annesi “Ne oldu?” demiş. “Sıranın kenarına değdi!” demiş. Fakat annesi inanmamış. “Öyle olsa gözün kör olurdu” demiş. Sonunda itiraf etmiş: “Anne beni bir kız dövdü…!”
Annesi bu kez daha fazla kızmış, demiş “Bir de kıza dövüldün ha, seni adam olmaz  seni!…” diye kızmış.
Hocanın adam olması kim bilir belki de yediği bu yumruğa bağlı idi.
Ama diyor ki, “Dilini tutacak, öyle olur olmaz yerde ileri geri lâf etmeyeceksin! Sonra öyle beklemediğin yerden bir sille gelir ki feleğini şaşırırısın!”
Hakikaten de öyle. “Büyük lokma ye, büyük laf etme!” demişler.
Kız deyip de geçme, kimseyi küçümseme.
Gözün üzerine inen el yumruğunu yemeden, kendi yumruğunu batman sanmaya da kalkışma.
Huzurla kalın!
 
06.09.2012
GARİBCE

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...